mandag 3. august 2009

HISTORIEN OM HUSET...forts..


bilde 1
Ja som man kan se på bildet var det virkelig kaotisk når det stod på. Dette er andre etage hvor vi skulle bo i de ca fire årene leiligheten ble leiet ut. Her ble det først laget kjøkken på ene siden og stue på den andre siden av rommet. Det var ikke store stuen, men det var ikke behov for mer plass akkurat da. Jeg var mer opptatt av å få tak over hodet til min datter og meg, til en pris som passet for meg.
Lekasjen hadde ødelagt det gamle lerrets taket og vi bestemte oss for å skjule det hele med å senke taket. Her sees starten på den jobben (bilde 1). Det ble brukt furu som senere ble behandlet med panellakk. Det ga taket et lysere utseende og i dag seks år etter ser det ut til å ha beholdt den lyse fargen. Nå fikk jeg også anledning til å få satt inn spotter i taket og det har jeg hatt mye glede av siden. Veldig kjekt å kunne dempe og øke lysstyrken etter hvordan en ønsker å ha det for anledningen.
Døren i hjørnet ble fjernet og det ble satt opp en vegg (bilde 1). Her var det opprinnelig et lite rom eller rettere sagt en garderobe som etterhvert ble en del av soverommet til "lille snøball".


bilde 2
Her er det fremdeles gamle vinduer og vi skimter lekasjen i taket (bilde 2). Opprinnelig var dette to store rom. Veggen ble fjernet for å få det større og for å få mer lys og luft inn.


bilde 3
Sommeren -08 pusset jeg opp huset igjen, ja ja ja jeg er litt gal, thihi, men sånn ble det. Nå ble en utleieepoke avsluttet og vi fikk større plass. Det som tidligere var både kjøkken og stue er nå bare kjøkken. En drøm er gått i oppfyllelse. Jeg har hatt en drøm i mange år om å få et laaaangt spisebord hvor jeg kunne innvitere mange mennesker og lage mange koselige kalaser. Bordet er til dagen tre meter langt, med illeggsplater blir det fire meter. Her har vi vært samlet både familie og venner og slike koselige stunder skal det bli flere av i fremtiden...I promisse you my friends.


bilde 4
Rundt bordet har jeg brukt forkjellige stoler. Noen hadde jeg fra før og de andre er blitt kjøpt brukt på fretex. Jeg er glad i å prøve det som ikke er helt A4 og synes det funker fint, om jeg så skal si det selv, thihi.
Det ble satt opp en skillevegg i glassbyggesten for å dele rommet fra kjøkken til stue. Den lot jeg bli stående når rommet ble gjort om til bare kjøkken. Den er et dekorativt innslag i det store rommet og i juletider tenner jeg lysslyngen med stjernelys som henge bak veggen hele året. Det gir en helt speiell effekt og er veldig dekorativt.


bilde 5
Her skimter vi den nye vedovnen som ble satt inn ganske snart etter at vi begynte på andre etage (bilde 5). Det var midtvinters og den nye isolasjonen i huset var enda ikke helt på plass. Vi holdt på å fryyyyse oss ihjel. Da ovnen var vel på plass gikk arbeidet sååå mye bedre.


bilde 6
I hjørnet var den tidligere garderoben og døren ved siden av som gikk ut i gangen (bilde 6). Her er det nå blitt kjøkkenkrok hvor det er blitt laget masse god mat i senere tid (bilde 7).
Kjøkkeninnredningen er kjøpt på Ikea. Jeg har blandet lys blå (heter grå på Ikeaspråket, men for meg er de lys blå. Vurder selv) fronter med fronter i rustfritt stål. Det lyseblå myker opp stålet så det ikke blir for maskulint og stålet demper det hele så det ikke blir for sukkersøtt.


bilde 7
Da hjemmet vårt var konsentrert i denne etagen hadde jeg behov for å få plassert vaskemaskinen på kjøkkenet. Jeg ville ikke bruke opp plass på badet til den, men jeg ville heller ikke ha en synlig vaskemaskin på kjøkkenet. En gang kom jeg over et engelsk interiørblad hvor de viste en integrert vaskemaskin på kjøkkenet og dette ga meg idèen. Jeg spant rundt i forkjellige kjøkkenbutikker og spurte etter integrert vaskemaskin, men fikk tilslutt vite at det ikke fantes her i Norge. Hmm, hvordan skulle jeg få løst problemet?


bilde 8
Jeg var veldig bestemt på å få igjennom mitt spesielle ønske noe som ga mine to gråhårede medarbeidere om mulig flere grå hår og en masse hodebry. Det ga oss også mer arbeid og ikke minst større utgifter for meg. Løsningen ble at jeg måtte ha en dypere benkeplate for å få plass til en vanlig vaskemaskin inne i et skap. Så var det en ny runde for å få en dyp nok benkeplate, men det var heller ikke enkelt. Det endte med at snekkeren skjærte til en finerplate som ble dekorert med fliser...og de var laaaangt ifra innenfor mine økonomiske grenser (bilde 8). Jepp. Sikkert det dyreste møbelet her i huset, men men. Vaskemaskinen fikk plass under benkeplaten bak to skapdører og borte var den. Mikroen fikk plass inne i et skap over det integrert kjøleskapet og vips så var den også borte.


bilde 9
Det er god plass på kjøkkenet så den gamle gyngestolen har kommet til sin rett her (bilde 9). Over henger det en tallerkenhylle som jeg sprayet med felgmaling i krom. Da fikk den den "looken" jeg var ute etter. Jeg fant så plassen den skulle henge og så ble den ble fylt med farmors gamle middagstallerkener.

Det var det fra historien om huset mitt for denne gangen, men fortsettelse vil følge.
Ha det fint så lenge.


1 kommentar:

  1. Jeg blir helt fascinert av alt du klarer!!! Skjønner at dette er drømmehuset... Som tatt rett ut av et interiørblad!! *sukk*

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin