mandag 27. juli 2009

BARNEMINNER

Eg veit ei lita jente, ja, eg kjenne ho så vel, eg veit ei lita jente nord i skogen. Med raude kinner, augo blå, med fine hender, føter små; eg veit ei lita jente nord i skogen.

Med blomstertjønna langt til skogs, så langt, så langt til skogs, der talatrosten synger så om kvelden. På sætervollen stod ei ven'e jente glad og lo, for trast austan tjønna der gjekk losen.

Og raud og rund gjekk solen att om åsen ned i vest, så mørkt, ja så mørkt det vart i skogen. På sætervollen ga ei ven'e jente bort sitt ja. Eg har ein liten kjærest nord i skogen
Av Georg Robert Schirmer
Da jeg var liten sang farfaren min ofte denne sangen til meg og mine søstre. Ofte satt vi på fanget da han sang og det var så koselig. Dette serveringsbrettet er et make til et som var hos farmor og farfar. Jeg drømte meg alltid bort i dette bildet når han sang for oss. Nå har jeg det på kjøkkenet mitt og innimellom drømmer jeg meg tilbake.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin