tirsdag 21. desember 2010

JULESTEMNING

Å komme i julestemning krever helt spesielle tradsisjoner eller lignenede og man føler ikke at stemningen helt kommer før disse spesielle greiene er til stede. Det kan være masse forkjellig som skaper den rette stemningen. Noen må vente til lukten av julemiddagen fyller huset før de kjenner at julen er her, mens andre får julestmening tidlig på høsten en gang av bare å tenke på julen.


Hos meg er det flere ting som skaper julestemning. I dag laver det ned med snø utenfor og når treet med julelys ute i hagen blir dekket med snø kjenner jeg at julefølelsen kommer snikende til meg. Jeg håper inderlig at den ligger der i julen for det gir en helt spesiell følelse av jul.


Etter hvert som PC og mobiler har overtatt jobben med julehilsener er det ikke lenger like mange julekort som kommer i postkassen, men noen kommer det fremdeles og det setter jeg stor pris på. Når det første julekortet dumper ned i postkassen føler jeg julestemningen og når vi så henger de opp på snoren til denne damen her kjenner jeg den gode følelsen hver gang jeg går forbi og ser de koselige kortene som henger der.


Det er mange andre ting som skaper julestemning hos meg. Det å ta frem julenissene er en av tingene. Denne tynne julenissemannen her er en som får smilet til å komme frem. Han ligger på tallerken hyllen og gliser til verden. En koselig liten fyr som er med på å skape julestemningen her i huset.


Men, mest av allt er det julekonserten som skaper julestemningen for meg. Hvert år den 21 og 22 desember er det julekonsert med Bergen Nord Kammerkor i Åsane kirke. Hvert år har vi solister med og i år er det Lydia Hoen Tjore som skal glede tilskuerne med sin vakre stemme. Dette er det koret jeg synger i og har sunget i i mange år. Jeg var ute av koret i åtte år, men var og hørte konserten hvert år likevel. I år er jeg tilbake i koret og skal være med og synge julen inn to dager på rad og i kveld er første konsert. Jeg gleder meg mest, men det er noen smånervøse sommerfugler i magen også. 

Dette er det som skaper julestemning for meg. Hva er det som gjør at du får julestemningen til jul?

Ønsker dere fine dager nå før jul.
Julestjernehilsen
fra
Trude :) 



6 kommentarer:

  1. Herlig oppheng med julekort:)) Det er mye som skaper julestemning...både pynt, snø og matlukt:) Men det er vel lillejulaften, når treet pyntes, som skaper den største julefølelesen.
    Ha fine dager mot jul, klem fra meg:)

    SvarSlett
  2. Heisan kjære deg.-.

    ja det er mange ting som skaper julestemning... og at snøen laver ned er faktisk nesten det viktigste for meg for å skape den rette julestemningen..

    masse flott julepynt hos deg =))

    kos deg og nyt de siste dagene før jul

    klemmer 0))

    SvarSlett
  3. Hei Trudemoren - så kjekt du la deg til, har jo fulgt deg leeenge jeg C",)
    Masse koselig julepynt du har blandt alle de fine tingene dine. E jo helt ram på å lage det hjemmekoselig du Trude!
    Lykke til med konsertene - du vet, må en "Tjore" til for å sette spiss på de.
    Gledelig jul til deg og dine, så ses vi gjerne pusselig.
    klem Bente

    SvarSlett
  4. Mange ting som skaper julestemning for meg. Hele desember er full av julestemning,men julefreden senker seg først julaften når grana er pyntet og jeg og Igimannen spiser blåskjell :-)
    Klem fra Igi

    SvarSlett
  5. Ønsker deg og dine en gledelig og fredfylt julefeiring!
    Juleklem fra Tino ♥

    SvarSlett
  6. Hmmm... Mangler fortsatt litt julestemning.. Men jeg fikk en sånn liten a-ha opplevelse i går kveld på konserten ved avslutningsnummeret. Da Lydia og Bjørn gikk helt opp på de høyeste tonene, da kjente jeg at "oj, det er jo jul!" *hehe* Var en fantastisk konsert, og det var kjekt å se deg tilbake i koret, Trude!
    Ønsker deg og dine en herlig julefeiring med senkete skuldre og fred i kropp og sinn!
    Juleklem på vei

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin