torsdag 11. august 2011

TILBAKE TIL VIRKELIGHETEN?

Å være på ferie er liksom litt som om man beveger seg bort fra virkeligheten. Det er som om den vanlige hverdagen er virkeligheten, slik livet egentlig er, mens ferien liksom er en slags drømmeverden. Noen ganger kan en ferie være så fasinerende og fantastisk at man nesten må klype seg selv i armen for å skjønne at det er faktisk virkelighet dette også. En slik ferie har jeg hatt denne sommeren og nå skal jeg fortelle dere der ute om denne fantastiske ferien. Kanskje det kan inspirere og gi ideer til dere om et fremtidig reisemål eller du kan kose deg og drømme litt bare ved å lese om det her. Uansett så blir det noen reisebrev fremmover her hos meg.

Den 6 juli reiste jeg med hele familien min til USA, Orlando. Som jeg fortalte i mitt siste innlegg skulle hele familien reise på cruise i Karibien. Min mor fyllte stor dag og ville spandere alle sammen. En fantastisk flott gave til sine barn, barnebarn og oldebarn, 21 mennesker til sammen. I den forbindelse bestemte vi oss for å bruke en mnd til sammen på cruiset og rundtur i Florida.

I Orlando hadde vi leid leiligheter på Tuscana Resort i Kissimee området. Her bodde vi i de fire dagene før vi skulle ombord i cruisebåten. Leilighetskomplekset var som navnet sier, innredet i en italiensk inspirert stil og var et nydelig sted å bo. Dette var leiligheter som var eiet av privatpersoner og som ble leiet ut som en type "time shere" leiligheter.
På bildet ser en basengområdet som om kvelden var et sted for musikk og hyggelig samvær.

Dagen etter at vi ankom Orlando reiste vi avgårde i leiebilene for å gå i Universal Studios. På veien begynte det å regne. Som den bergenser jeg er så er jeg vant til regn, men dette var noe helt annet enn det en bergenser er vant til. Det fosset og alle bilene måtte bremse ned, det var nesten umulig å se en meter fremfor seg. Siden vi hadde med oss en som hadde vært her før hørte vi på han som sa at når det regnet i Florida varte det bare en time før solen var tilbake. Så vi fortsatte med godt mot til målet vårt.

Universal ble en stor opplevelse for oss med alle sine fantastiske berg og dalbaner, 5D filmer og mye mer. Regnet fortsatte hele dagen og da vi skulle inn i parken stormet folk ut. Vi lurte virkelig på om vi hadde gjort noe dumt når vi betalt over kr 500 pr.stk for å komme inn på en regnværsdag. Men nei, regnværet gikk i vår favør. Siden amerikanere tydeligvis ikke liker regn ble parken tømt for masse mennesker. Dermed var det ikke en eneste for å komme inn på de forkjellige tingene. Vi fikk med oss det meste. Noen av de andre i reisefølget gikk i denne parken en dag det var sol og måtte stå i opp til en time i kø i for hver ting de skulle inn i.
Tross alt så var det veldig varm så vi ble ikke kalde og vi hadde kjøpt oss hver sin regnkape så vi var stort sett tørre også. Dagen ble så absolutt vellykket med regn.

Harry Potterland ble en av de største opplevelsene for min datter denne dagen. Hun er en hardnakket Harry Potter fan og elsket å komme inn i denne lille HP verden. Jeg må innrømme at jeg syntes det var veldig fasinerende å være der jeg også. På bildet ser dere skolen Galtvort som de hadde plassert oppe på et fjell. Inni denne var det en bane hvor man satte seg i noen stoler som hang i luften. Så ble vi kjørt inn i mørket og ut igjen i den "virkelige" Harry Potter verden. En 5D film fikk oss til å føle at vi fløy oppover fjellesider, nedover og rundt om kring i stor fart og flere ganger var vi sikker på at nå kræsjer vi. Det er fasinerende hvor ekte dette føles og jeg skal love at det kom noen hyl underveis. Her fikk vi oss et lite adrenalinkikk :)

Etter at parken stengte spiste vi på verdens største Hard Rock Cafè som ligger rett utenfor parken. Vi var ikke blitt vant til varmen ute og aircondisjonen inne enda så dette ble en litt kald opplevelse, spesielt siden vi nå var blitt ganske våt i skoene.
Men vi koste oss og spiste god mat, mens vi studerte veggene for gitarer og klær som kjente artister har brukt og den roterende rosa Cadillacen som svevde over baren.

Da vi kom ut igjen slo varmen mot oss som en vegg. Det var litt godt å kjenne varmen igjen.

Dagen etter stod vi tidlig opp og kom oss ut på veien igjen. Denne gangen gikk turen til Kennedy Space senter. Dette hadde nok vært en opplevelse å se i seg selv, men det vi skulle få oppleve denne dagen var mer enn å se selve senteret. Romfergen Atlantis skulle skytes opp.
Det ble mye køskjøring denne dagen, men med litt fantasi og god aircondition i bilene, ble det også mye latter underveis. Vi hadde leiet fire biler og når køene omtrent stod i ro begynte vi å tøyse med bilen bak oss som var min søster og hennes familie. Vi laget bølgen, og diverse andre sprøe ablegøyer. En hadde hodet ut av bilen og på motsatt side hadde en annen føttene sine ut så det så ut som om det var en person på flere meter som lå der. Det hele endte med at det ble konkurranse mellom bilene om hvem som laget de morsomste ablegøyene. Hva bilene rundt tenkte er uvist, men vi får håpe det trakk frem noen smil hos de også

Den store historiske opplevelse varte derimot i bare noen sekunder, men det var vel verdt timene i kø. Dette var en historisk hendelse ikke bare fordi det var en oppskyting, men dette var siste oppskytingen for NASA`s 30 årige romfergeprogram. Romfergen Atlantis havner nå på museum og jeg håper jeg en dag får se denne romfergen på nært hold og tenke på at jeg så den ble skutt opp. Selv for en ellers ganske lite romfergeinteressert dame som meg ble dette en stor opplevelse.

Den tredje dagen i Orlando reiste vi til Disney World. Alle disse stedene vi var i lå kort avstand fra der vi bodde. Magic Kingdom ble parken vi valgte denne dagen. Walt Disney World er så utrolig stort at selv om jeg hadde hørt det før jeg reiste dit hadde jeg ikke sjans til å forstå hvor stort det egentlig var. Vi kjørte på motorveien med flere felt i hver retning lenge etter at vi hadde kjørt igjennom porten som viste at vi var i Disney World. Når vi hadde parkert ble vi transportert med toget på bildet over, til en fergekai.

Denne fergen førte oss over en sjø til selve parken.

Ombord i fergen fikk vi et overblikk som sa oss litt om størrelsen på denne parken. Med det store eventyrslottet midt inne i parken var det hele en stor eventyropplevelse.

Vi fikk oppleve parade med alle eventyrfigurene i gaten, et stort arrangement som fasinerte både store og små.
Etter en lang dag i 35-40 grader c med masse opplevelser tok vi turen til Epcot senteret. Senteret lå en tur med Airtrain på 10 min, fra Magic Kingdom. Det ble ikke så god tid her inne, men vi fikk med oss noen atraksjoner før vi reiste tilbake til leilighetene og stupte i seng.
Dagen etter var det ombordstigning på cruiseskipet Freedom of the seas. Dette skal jeg fortelle om i mitt neste innlegg her på bloggen.

Ha det fint så lenge
klem fra
Trude :)

1. Oj, oj, oj, vad mycket ni hann med de få dagarna :) Ser fram mot fortsättningen.
    Ha de gott. Kram, Catarina

2. Det høres helt fantastisk ut!
    Klem

3. WOW for en ferietur.....for meg som er hunde og hytteeier er jo dette en fjern drøm jeg aldri kommer til å oppleve. Utrolig flott å se.
    Nyt hverdagene hjemme, klem fra meg:)

Ang kjøpestoppen....jeg har skapene stappa!! :)
    Klemmer:)

4. For en opplevelse dere har hatt ! Fantastisk gave å gi sine barn og barnebarn en slik opplevelse ! Jeg har aldri vært i USA, men det står høyt på ønskelisten min :-) Hos oss ble det Mallorca og cruise i Middelhavet denne gang. Min første cruiseopplevelse, fantastisk flott det også :-)

Ønsker deg en fiiin helg !
    Klem*

5. Ser ut som dere har hatt en fantastisk tur, gleder meg til å se fortsettelsen.

Vi har planer om en tur over dammen òg, men vil vente noen år til vesla og minsten blir litt større. Mannen min har 2 onkler som bor i Iowa, så planen er å besøke de og familiene deres. Men når vi først reiser så langt, vil vi oppleve landet òg, så det blir en del farting i tillegg.

Ønsker deg en strålende helg, klem.

6. For en fantastisk tur dere må ha hatt!
    Det er artig å lese om dette, så jeg kan virkelig tenke meg det må ha vært stort å oppleve alt selv.
    En kan leve lenge på slike gode ferieopplevelser.

Klem Lykkeliten

7. Velkommen hjem:)
    Veldig kjekt å lese om turen din. Har jo allerede fått litt referat av B & co...
    Må ha vært en fantastisk opplevelse!
    Gleder meg til fortsettelsen.

Fin dag til deg:)

Klem Tove

8. Velkommen hjem etter en fantastisk flott tur da... nå kom minnene tilbake til meg.. var i Orlando og Florida for tre år siden... hadde det helt fantastisk.. så jeg skjønner deg veldig godt... nydelige bilder.. dette kommer dere til å leve lenge på

ha en fin helg =)

9. Å så herlig å lese om Florida! :) Vi ferierer i Miami Beach hvert år, var der sist i april/mai, har helt forelsket oss i det området. En gang har vi vært i Orlando, skal nok dit igjen, kanskje neste år. Og så kjekt at du ville være med på min Give Away :) Ønsker deg en flott helg!

10. Hei på deg.
    Velkommen hjem.
    For en fantastisk opplevelse dere har hatt denne sommeren. Veldig kjekt å lese om turen din!
    Ønsker deg en riktig fin helg.

11. Flott innlegg! Jeg har selv vært i Florida og DisneyWorld da jeg var utvekslingselev i NY, men har alltid drømt om å dra tilbake med familien. Venter spent på neste innlegg fra cruisebåten da det også har vært noe jeg har tenkt på.

Hilsen Maratonjenta!

12. Velkommen hjem igjen!

Utrolig artig å lese om turen deres. Plukker opp tips og ideer til en eventuell USA-tur :)

God helg! :)

13. For en rejse du har været ude på Trude, må have været en oplevelse for livet, samtidig med at du efterfølgende kan dele det med hele din familie!

Klem Helle

14. Ååå nå lengter jeg tilbake til Florida! Jeg jobbet på Epcot, i den norske paviljongen, for noen år siden. Det var en helt fantastisk tid som jeg ikke ville vært foruten! :) Det er få som skjønner hvor stort Disneyworld i Florida er. Cruise høres jo bare fantastisk ut! Høres ut som du har hatt en opplevelsesrik sommer vertfall :)

Nyt søndagen!
    Klem Anne

15. For en herlig ferie du har vært på! Tenker du har opplevd mye spennende som er verdt å ta med seg! Herlige feriebilder å se, men nå er det vel den vanlige hverdag som gjelder igjen...Ha en fin søndagskveld!

Klem Cille

16. For en herlig ferie det ser ut som dere har vært på - flotte bilder!! Har selv aldri vært i USA, men forstår jo at jeg absolutt burde tatt turen ;)

Så gøy å høre at du har slekt i Nordfjord - selv er jeg fra Hornindal, med mye slekt på Nordfjordeid, Sandane og Jølster (Sunnfjord).

Ha en finfin dag videre!

Klem fra Hildegunn

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.