tirsdag 28. juli 2009

.....HISTORIEN FORTSETTER.....

For å finansiere rehabiliteringen ble det laget en utleieleilighet i første etage. Dette arbeidet brukte vi fem mnd på og da leiligheten stod ferdig tok det bare få dager før den var utleiet.

Det første vi startet med var å reparere lekkasjen i taket. Den hadde vært der en stund og lagt sine spor helt ned til taket i første etage.
Det neste var å skifte alle vinduene i hele huset. Dette arbeidet tok faren min og en gammel snekker seg av. Arbeidet var omfattende og tok av både krefter og økonomi, men det ga også fantastiske resultater. Se bare her i stuen hvor tidligere eiere har skiftet ut de gamle vinduene med nyere og den gang, mulig mer populære, husmovinduer. Her har de også lukket igjen der sidevinduene i karnappen en gang var. Stuen ble selvsagt mye mørkere pga færre vinduer. Ikke godt å si om det var økonomi, dårlig smak eller rett og slett en ny tid med nye trender som var grunnen til deres valg.

Bilde: Stuen i leiligheten.


Bilde nedenfor viser forandringen. Stuen fikk masse lys og vinduene passer bedre til huset. Det var veldig viktig for oss at huset fikk tilbake sitt opprinnelige utseende så de nye vinduene har fått den "gamle looken" og karnappen har fått tilbake alle vinduene.
Bildet viser også det nye gulvet som ble lagt i leiligheten. Min første tanke var å bruke det gamle tregulvet som lå under lag med gulvbelegg og plater som nesten var umulige å få bort. Jeg leide så en gulvslipemaskin og travet frem og tilbake til armene verket og kroppet var mør. Jeg følte jeg ristet i lang tid etterpå, men det hjalp ikke. Resultatet ble for dårlig. Det gamle gulvet var av så dårlig kvalitet at jeg måtte bite i det sure eplet og gi opp. Valget falt på furugulv som var det fineste valget innenfor min økonomi.

Etterhvert har huset fått nye forandringer og stuen i leiligheten, som i dag er hovedstuen i huset, er blitt et lyst og trivelig rom. Etter et par års utleie var det behov for en ny oppussing. Jeg har malt hele stuen hvit, vinduskarmene har fått høyglanset hvit og gulvet er blitt behandlet med lakk med en dash av hvitmaling i. Det har gitt gulvet en lys og fin look som mange har kommet med positive kommentarer og bedt om oppskriften til. Takk for det dere, det har gitt meg inspirasjon til å tro på meg selv og til å fortsette i den retning jeg har begynt. På bildet nedenfor ses karnappen slik den er i dag.


Jeg beklager den dårlige kvaliteten på noen av bildene i dette innlegget.

1 kommentar:

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin