onsdag 17. august 2011

TILBAKE TIL VIRKELIGHETEN?
DEL2

CRUISET

Når vi kom kjørende mot Port Canaveral så vi cruisebåten ligge til kai langt borte. Likevel, med en slik avstand, kunne vi se at dette skipet var digert. Vi ble mer og mer i ekstase etterhvert som vi nærmet oss kaien hvor skipet lå.

Vi lesset av de fire bilene vi hadde leiet og fikk de plassert tilbake til utleier før vi begynte ombordstigningen. Amerikanere er veldig flinke til å lage køsystem så her var det bare å følge køene. På veien ble det ordnet med sea pass. Dette er kredittkortet man bruker ombord når man skal betale, så nå kunne vi legge bort penger og andre kredittkort.

Vel ombord måtte vi vente på at lugarene skulle bli ferdig vasket etter forige cruise. I mellomtiden fikk vi lunsj fra den store buffeèn i 9 etg.
I løpet av denne uken prøvde vi forkjellige fasiliteter som fantes ombord. Vi trente på det store treningsstudioet med flott utsikt mot sjøen.
Vi var på teater og så stand up komiker og tryllekunst.
Det var show i handlegaten og vi så et forykende flott is show.

I heisen kunne man hver dag se hvilken dag det var om man hadde mistet tellingen underveis.

Vi hadde en fast stuert som kom og ryddet hver eneste dag. Var det noe vi lurte på ang utflukter eller hva som helst, kunne vi spørre han. Han kom også og informerte om forkjellige ting som var viktig og vite.
Det var alltid like spennende å se hvilken håndklèfigur han hadde laget til oss når vi kom tilbake til lugaren ut på dagen.

Haiti

Første havn vi ankom var Labadee, Haiti. Dette er cruiseselskapet Royal Caribbean`s private paradis. En nydelig liten perle i det karibiske hav. Her badet vi i sjøen som var så varm at det føltes som badekaret hjemme. Ikke mye avskjøling, men herlig likevel.

Vi spiste en enkel lunsj før vi dro avgårde i en båt ut til en liten øy. Øyen var så liten at vi kunne vandre rundt den på 10 min, men for en herlighet. Her var det hvit strand og azurblått hav med masse flotte konkylier. Vi fikk ikke lov til å ta med oss disse flotte kjellene ombord i båten og bra var det for det kunne bli mange kjell som forsvant om alle turistene skulle få lov til å ta de med seg.

Vi badet og koste oss og nøt den vakre øyen. Jeg for min del var opptatt av å ta masse bilder av de nydelige motivene som fantes her.

Foruten oss som kom med båten var der noen mennesker fra lokalbefolkningne her. De ville selge oss sine egenproduserte produkter. De var utrolig beskjedne og var ikke innpåslitne i det hele tatt.

Med den intense varmen, saltvann og sand var det herlig å kjenne vinden på båtturen tilbake til skipet.

Jamaica

Den neste havnen vi la til var Falmouth, Jamaica. Her ble vi møtt med masse trommer og musikk og mennesker som danset og som gikk på stylter.

Vi bestemte oss for å ta en busstur til stranden. Vi trodde sette var en rask tur til nærmeste strand. I stede ble det en guidet tur hvor vi fikk høre en del historie om Jamaica og vi fikk sett mer av Falmouth. Den unge guiden var full i godt humør og smilte og lo hele veien. Hun lærte oss at for å kunne si at en har vært på Jamica måtte vi enten ha perler i håret, drukket det lokale ølet eller vi måtte ha lært litt av språket deres.

Vi lærte oss litt av språket, men desverre er det meste glemt nå. Jaman er det eneste jeg husker og er et ord som brukes til veldig mye på Jamaica. Sier du hei er det Jaman, er du enig er det Jaman, sier du adjø er det også Jaman. Et ord som kan brukes til det meste. På stranden fikk vi også prøvesmakt det lokale ølet og vi fikk oss en flette med perle i håret.

Denne morsomme mannen holdt et lite show for oss på stranden. Jeg tror han egentlig skulle prøve å selge det ene glasset med øl han hadde på serveringsfatet, men da han til slutt stod og drakk av glasset selv var ikke fristelsen så stor lenger.

Jamaica var full i farger, men det var tydelig at det var mye fattigdom her også.
På veien tilbake hilste vi på en lokal kunstner og kjøpte et bilde han hadde malt.

Cayman Islands

Gerogetown, Cayman Islands var den tredje havnen vi la til. Dette er et lite skatteparadis som ligger i det Karibiske hav. Øyen blir ofte kaldt en mini utgave av Monaco og er en rik øy.
Her ble vi møtt til de herlige tonene fra oljefatene de spilte på. Vi bestemte oss for å bare utforske stedet på egenhånd og ta ting litt på sparket.

Vi shoppet litt i denne havnen og jeg fikk meg endelig en etterlengtet strandskjole. Denne hyggelige jenten var helt imponert over at vi kom fra Norge. Hun fortalte at hun hadde ønsket seg lenge å lære seg språket vårt, så hun fikk en kort opplæring før vi gikk videre.

Når vi trasket i gatene hørte vi noen som ropte og plystret. Disse arbeidsfolkene ivret etter oppmerksomhet og var storfornøyde når vi tok bilde av de.

Etter å ha badet på stranden og vandret i byens gater så det leskende ut med kokosnøtt. Vi supte det i oss, men det ble den eneste på turen. Ikke helt noe for oss.

Mexico

Den siste havnen var Cozumel, Mexico. Her har jeg ikke tatt så mye bilder. Vi valgte å bli med på en kajak og snorkle tur så jeg turde ikke ta med kamera pga at vi skulle oppholde oss mest i vann.
Noen av disse bildene er derfor lånt på internett.
Vi ble hentet med taxier og kjørt ut dit vi skulle tilbringe dagen. Vi fikk en kort opplæring før vi kom oss ut i de gjennomsiktige kajakene. Siden de var gjennomsiktig kunne vi se koraller og fisker som var under oss. Etter en lang padletur var vi mer eller mindre utslitt i armene og klare for en dukkert. Vi snorklet litt rundt og fikk sett litt på livet i havet. Det var masse fine fisker med flotte farger og vi fikk holde små sjøstjerner.

Vel tilbake i cruiseskipet var vi utslitt etter en lang dag i den stekende solen og etter alle strabasene vi hadde gjort.
Nå bar det tilbake til Port Canaveral, men før vi kom så langt var det en dag ombord i skipet. Her var det nok å finne på. Bildet over er bilder tatt på kvelden ombord. Her var det svømmebaseng bare for voksne, bare for barn og et for alle som hadde lyst å bade. Det var surfebølge, golfbane og klatrevegg på øverste dekk og masse masse mer man kunne finne på.
Etter en uke ombord hadde jeg fremdeles ikke sett hele båten så siste kvelden tok jeg meg en runde og så meg rundt og tok bilder.

Vi tok farvel med alle som hadde tatt seg så godt av oss under reisen blandt annet denne karen her som hadde servert oss middag hver eneste kveld. En kjempe koselig mann fra India som gjorde det han kunne for at vi skulle ha det bra.

Vi gikk i havn i Port Canaveral søndag 17 juli. Da hadde vi fremdeles 17 dager igjen av ferien vår i Florida. Resten av ferien skal jeg fortelle om i de to neste inneleggene mine. Så om du vil høre mer om ferien min er det bare å følge med :)