fredag 19. august 2011

Tilbake til virkeligheten ?
3 og siste del
Rundtur i Florida

Til dere som ikke har sett de to tidligere innleggene mine er dette et reisebrev fra ferien min i sommer. Jeg vil vise dere hva jeg har opplevd så dere der ute kan få inspirasjon til reisemål eller rett og slett bare drømme dere bort for en stund.
Vi har vært en mnd på ferie med Cruise i Karibien og rundtur i Florida.
Dette er siste del av tre deler og her skal jeg fortelle om rundturen vi hadde i Florida.

Miami

Da vi ankom Port Canaveral hadde vi på forhånd leiet oss biler og det første stedet vi kjørte til var Miami.

Kjøreturen tok et sted mellom 4 og 6 timer med spisepauser. Vi var kjempe spente på å se Miami og south beach.

Hotellet som var forhåndsbestilt stod ikke helt til forventningene. Det var gammelt og slitt og hadde absolutt ikke like mange sengeplasser som det vi hadde fått oppgitt. Vår første tanke var å komme oss ut og finne noe annet, men pga av at hotellet var betalt ble dette et problem. Vi falt til ro med at vi fikk bo der i disse to dagene og så finne et annet hotell. Det ble et styr med hvordan vi skulle sove om natten og det endte med at vi på vårt rom sov tre i en dobbeltseng og jeg måtte sove på en sovesofa som var mildt sagt forferdelig å ligge på. Men men, vi kom oss helskinnet igjennom det også.

Første kvelden vår i Miami plasket det ned og det lynte og tordnet voldsomt. Med den varmen som var i luften gjorde ikke det oss noe at det regnet. Vi satt på en terasse utenfor hotellet og var helt fasinert over allt dette været. Fasinerende lyn som fòr nedover himmelen og torden som dundret. Det var helt herlig å sitte der og bare nyte det hele. Nå skal jeg innrømme at jeg aldri har likt lyn og torden, men jeg ble så absolutt fasinert jeg også.
I Miami ble det en del shopping. Som bildet viser var Victoria Sercret veldig populært blandt oss damer.

South Beach var vel ikke helt på sitt fineste da jeg tok disse bildene, men det var likevel en flott strand. Hvor mange grader det var i sjøen er uvisst men det var varmt.
Under oppholdet i Florida må jeg innrømme at jeg ikke ble veldig imponert over maten her. Er man glad i fet mat er dette det som er enklest å finne. Frokosten var det minst imponerende.
For å vise litt av standarden på det "fantastiske" hotellet vårt tok jeg bilde av frokosten som du ser nederst i hjørnet på bildet over. Vi måtte i baren og hente den. Her ble den håndplukket av damen bak disken. En baguels, en yoghurt, et eple eller en appelsin, to muffins og saft, kaffe eller te var utvalget de hadde. Som pålegg kunne man velge mellom blåbær og jordbær syltetøy, thihi.

På grunn av at vi hadde en del unge med på turen ble Hard Rock Cafeer ofte valgt når vi skulle spise middag. Dette skiltet, som var litt vanskelig å få et ordentlig bilde av, hang ved inngangen til Hard Rock Cafeen i Miami downtown. Spesielt synes vi så vi måtte ta bilde.
Vi beøkte Miami downtown et par ganger. Disse bildene er tatt en kveld vi var inne for å spise middag. Denne kvelden besøkte vi en Italiensk resaurant. Vi var veldig sene og de holdt på å stenge restauranten, men vi spurte de fint om vi kunne få servering og siden vi var så mange var vi hjertelig velkommen og fikk den beste oppvarting. Dette tror jeg må ha vært det beste måltidet jeg smakte i Florida.

Vi skiftet etterhvert hotell og fikk høynet standeren en del. Vi koste oss på Miami south beach om dagen og så oss rundt om kvelden. Etter fire dager skulle vi videre.
Før vi reiste ville en i følge se Miami Ink og for de som ikke vet det er går det en tv serie om dette stedet. Vi kjørte langt om lenge før vi fant det. Det viste seg å være rett i nabolaget for det første hotellet vi lå på. Jaja, de som ønsket det gikk for å se, jeg hadde ikke helt peiling på denne tv serien og bestemte meg for å bli sittende i bilen siden det var vanskelig med parkeringen. Jeg begynte å kjede meg for de tok så lang tid så jeg bestemte meg for å ta turen bortom likevel. Da jeg kom var det bare det at de så på T-shirts som tok så lang tid.
Litt bekymret for parkeringen ville jeg tilbake igjen til bilen, men da jeg kom ut av butikken kom jeg i snakk med en av de ansatte. Han foreslo at han kunne ta bilde av meg utenfor butikken. Jeg stilte meg fint opp foran vinduene klar for fortografering. Han ropte bort et par menn som jeg ikke ante hvem var og så ble det tatt bilder. I etterkant har jeg fått vite at mannen til venstre er Ami James og er en av hovedpresonene i serien :)

Key West

Key West er kjent for sine vakre solnedganger og for sitt yrende liv om kvelden. Denne solnedgangen så vi på vei til Key West og var den eneste vi fikk sett, men flott var den. Sjøen ligger så stille at det der ut som om det ligger is på den.

Strendene på Key West var ikke spesielt fine. Det var hvit sand og kunne i utgangspunktet vært bra, men når en kom nærmere sjøen var det fullt i tang og så skitten ut.
Det jeg likte best her var de herlige gatene inne i byen med yrende liv, gøye butikker og koselige restauranter.
Denne hyggelige mannen var en kunstner fra Italia som hadde bosatt seg her.

Husene var små og malt i herlige pastellfarger. Til og med taxiene var i rosa pastellfarger.

Utenfor den koselige kinoen står Marilyn Monroe og skuer over gaten.

Everglades

Veien gikk videre gjennom Everglades hvor vi så krokkodiller og gresshopper. Min datter synes det var helt fantastisk å holde på disse gresshoppene noe jeg for min del kunne styre min begeistring for, men vi er jo forkjellig ;)

Everglades var en plass vi kjørte igjennom for å komme oss til vårt neste mål. På veien tok vi en tur med sivbåt for å se på krokkodiller.

St.Petersburg, Tampa

Tampa er en by som ligger langs Golfkysten. Like utenfor ligger St.Petersburg. En nydelig liten plass med de flotteste strender. Sanden på denne stranden var så fin at vi følte at vi gikk på kritthvit potetmel. Vi fikk høre at sjøen holdt 36 grader så noe avkjøling var det ikke.

Her nøt vi bare roen og stillheten i fire dager. Det var bading og soling som var målet her.
Vi bodde i leiligheter og kunne lage maten selv. I supermarkedene bugnet det av utvalg så vi nøt også hjemmelaget mat i disse dagene.

Stranden var også en nytelse om kvelden.

Orlando

Rundturen i Florida endte tilbake igjen til Orlando som var der vi landet når vi ankom USA. Vi hadde nå tre dager igjen av ferien. Disse dagene brukte min datter, min mor og jeg til shopping. Vi fant oss et senter hvor vi kjøpt det vi skulle ha og litt til. Prisene var en tredjedel av det vi var vant til så det ble en del merkevarekjøp. Klokke, vekse og briller fra Guess. Lilla kjole fra Kalvin Klein, en del par av Converse sko og noen levisbukser er bare noe av det som ble med oss hjem. Ja jeg måtte nok kjøpe meg en ny koffert også for å få plass til alt sammen. Klarte å fordele vekten på to kofferter så det gikk akkurat. I håndbagasjen måtte vi putte alle skoene og de tunge tingene for å klare det.
Greensboro, North Carolina

Veien hjem skulle ta oss ca 24 timer. Disse timene ble dobblet mange ganger på veien. Vi skulle ta et fly som gikk fra Orlando til New York. Flyet skulle ta tre timer. Når vi var kommet nesten frem snudde flyet og kjørte tilbake. Det var uvær i Filladelphia så det var kaos i flytrafikken over New York.
Etter mye venting og og lange køer fikk vi hotell i Greensburo. Vi fikk ca fire og en halv time på puten før vi måtte videre. I New York var flyet vi skulle videre med gått og vi måtte dermed vente i tolv timer før vi kom oss videre.

For å korte ned på ventetiden tok vi oss en tur inn i byen. Det var herlig å se New York igjen. Dette er en by jeg forelsket meg helt i da jeg var her for noen år siden.

Vi koste oss med litt shopping og en tur inn i The New York Public Library, et nydelig bygg. Å få se dette var litt av en opplevelse for min datter som elsker bøker og bibliotek.
Da vi skulle tilbake til flyplassen skjedde det en missforståelse mellom gjengen vår så vi mistet de andre. Vi ble ventende litt for lenge på de og det endte med at vi fikk beskjed om at vi kunne regne med å ikke nå flyet. Jeg kan love dere at nervene våre stod i høyspenn da vi hev oss i en taxi og det viste seg å være midt i røsjtiden. Det var den mest nervepirrende taxituren jeg noen gang har vært i. Men, allt endte godt. Taxisjåføren ga oss vann og fikk roet oss litt ned, kjørte som en gal og klarte å få oss frem i tide.

Frankfurt

Etter syv timer i flyet landet vi i Frankfurt. Dette var heller ikke et sted vi egentlig skulle til, men som på grunn av forsinkelsen ble en del av reisen hjem. Atter en gang var det tolv timers venting, men denne gangen holdt vi oss på trygt på flyplassen. Det ble noen lange timer.

Da vi endelig skulle ombord i flyet som skulle direkte til Bergen oppstod det enda et mareritt. Min datter og jeg var en tur for å spise litt og da jeg skulle sjekke inn igjen ble jeg stoppet. Billetten min var utgått fikk jeg beskjed om. Jeg fikk min datter til å løpe inn og hente vesken min for min første tanke var jeg hadde tatt feilt boardingkort. Vi hadde en del av de etterhvert.
Men nei, billetten var rett men feil. Vi skyndtet oss bort til disken hvor Continental Airlines hadde sitt kontor, men der var det tomt. I informasjonen kunne de fortelle oss at de var gått for dagen. Vi ble henvist til Lufthansa sitt kontor lenger borte.
Her fikk jeg vite at mitt fly var gått for flere timer siden og at jeg burde ha sjekket dette. Hvem kunne vite at i et selskap på ti personer var det en pesron som skulle med et annet fly. Ikke sa de noe til oss om det.
Nå var vi kommet til den tredje reisedagen. Vi hadde ikke fått skiftet klær siden vi reiste og vi hadde fått minimalt med søvn. Jeg knakk helt sammen. Nå måtte jeg virkelig ta meg sammen for å klare å komme meg videre. Jeg fikk en billett av mannen bak disken. Denne billetten kunne jeg bruke hvis det ble et ledig sete på flyet. Jeg kom meg i hvertfall inn gjennom innsjekkingen så jeg fikk kontakt med de andre. De ble selvsagt helt sjokkert over nyheten.
Det endte med at jeg måtte bli igjen i Frankfurt. Min datter og jeg stod på hver vår side av Gaten og gren. Vi fikk ikke lov til å gi hverandre en klem engang. Gjennom alle tårene fikk jeg vinket hade til alle sammen og stod nå alene igjen.
Plutselig trampet min mor i gulvet og snudde på helene. Hun ville ikke la meg stå igjen alene. Så snill og det var godt.
Vi fikk tak i et hotell like ved flyplassen og kom oss avgårde til Bergen tidlig neste morgen. Aldri har det vært så godt å stå på norsk jord igjen.

Tross det marerittet som avsluttet turen kan jeg likevel si at dette var en fantstisk tur. Masse flotte opplevelser som jeg kommer til å kose meg med i lang tid fremmover.
Jeg håper dere fikk en opplevelse av å lese de tre innleggene mine.

Ha en fin dag
Klem fra
Trude :)

1. Hei, hei !! Nå har eg lest meg gjennom alle tre innleggene dine og for en fantastisk tur! Så mye du har sett og opplevd, dette var noe for en reisefrik som meg !
    Av og til skjer jo det utroligste på flyplasser, men dette tar jo nesten kaka...
    Ha ei flott helg og kos deg med minnene ( eg skal lime inn 600 bilder fra min ferie i helga !!)
    klem fra Sigfrid

2. For en fantastisk tur dere har hatt, til tross for en tragisk hjemreise.

Men godt at du evner å glede deg over alt dere har opplevd i stedet for å dvele med det som ble mildt sagt kritikkverdig på slutten av turen.

Bilder og beskrivelse er så flotte. Jeg gleder meg til vi skal ta turen over dammen, når de 2 minste er blitt noe større.

En strålende helg til deg og dine kjære, klem.

3. Hei! Jeg har lest dagbok innleggene dine, kjempespennende!!!! Jeg har bodd i Florida, og "nesten" i NY..(har familie der, og hadde kjæreste der i 5 år)(pendlet..)
    Anyways, det var mye familiært.
    Cruiset må ha vært UTROLIG spennende...jeg er så pysete på vann..(har dessverre sett både Titanic og Haisommer!)
    Ha en fin lørdag på andre siden av tunellen!
    Klem, M

4. Så spennende ferie:) ser vi har vært noen av de samme plassene i sommer:) Faantastisk gøy å se dine bilder.

5. Trude!
    Da må jeg bare få takke deg for en fantastisk fin feriereise! ...føler nesten jeg har vært på tur jeg nå!
    Utrolig mange flotte opplevelser du deler med oss. Og noen triste... stakkar deg, kan godt forstå at det holdt på å gå i stå for deg når du måtte være igjen i Frankfurt. For et mareritt....i alle fall etter så lang reise, da vil man jo bare hjem hjem hjem! - og gjerne i selskap med resten av gjengen.

Og du...Ami James hadde jeg kidnappa, stappa nedi kofferten, tatt med hjem og låst inn på loftet her hjemme. hehe...for en..snasen kar. Og du visste ikke hvem han var???????? ;) tjihi...

Det har vært en flott opplevelse å lese reisebrevene dine Trudemor!
    Ha en god lørdagskveld,
    klem fra Rikke

6. For et utrolig flott reisebrev!!! Fantastiske bilder og herlig tekst, som virkelig ga meg lyst til å besøke Amerike :)
    Blir nok ikke like spektakulær reisen jeg har fremfor meg ;)

Strålende flott søndag til deg!

Klem fra Hildegunn

7. herlighet..!! for en fantastisk tur!!
    minner for livet...
    klem,Magny

8. hei.
    å her kom det minner strømmende, var på miami beach for 5-6 år siden, helt på nedre sipssen mot key west, men vi dro en dag før vi skulle,
    for det var da Karharina orkanen traff, vi var vel det siste fly som lettet fra miami. var glade vi satt i new york ,ble lenge å vente men likevel.
    nydelig tur dere har hatt, reiser nok tilbake engang vi å, koste oss veldig, syntes jeg kjenner duften av miami beach når jeg ser på dine bilder,
    takk for at du delte dette med oss.
    ha en fin søndag.
    klem fra
    sylvia

9. WOW!!!!!!!
    Dette var et FLOTTE reisebrev!! Nydelige bilder! Og jeg er bittelitt misunnelig for at dere var innom Miami Ink;), skulle gjerne hilst på Ami og Chris(som er på bildet med deg)! Tusen takk for at du delte den flotte turen med oss=)!!!

Ha en herlig kommende uke!
    Klemmer!

10. Enda et fantastisk flott reisebrev... jammen sitter dere igjen med mange gode minner... og så fine bilder...

kan leve litt på dette..
    Klemmer o=)

11. Gud for en flott tur dere har hatt!:)
    Heldige heldige deg:)
    Masse flotte bilder og flott reisebrev:) Får skikkelig lyst til å reise dit jeg også:)

Ha en nydelig, ny uke:)

Klem Lise

12. Hei! Takk for koselig kommentar:) Du bor også i Bergen? :) For en flott ferie, det hørtes og så helt topp ut. Og tre generasjoner på tur er slettes ikke verst! Men den hjemreisa hørtes skikkelig kjip ut! Tenk å bli stående igjen som eneste i reisefølget, det er inge forunt.. Ønsker deg en fin uke!

13. Hei! Jeg snubla over bloggen din og har lest meg gjennom fantastiske reisebrev! Ser ut som du har hatt en kjemeptur, håper ikke hjemreisa ødela for mye av turen. Tusen takk for flott lesing :). Vi har hus i Orlando, jeg skal faktisk over dit om en måneds tid. Kjenner at jeg lengter dit når jeg så alle bildene dine! Takk for en fin blogg :).

Hilsen
    Bjørg

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.